Noc, której nie da się zapomnieć

„Wszystkie ofiary są niebezpieczne. Wyrządzone im nieszczęścia mogą zmienić je w osoby zdolne do wszystkiego”.

Są z pewnością rzeczy na tym świecie, które nas przerażają, czyny, których nie jesteśmy w stanie pojąć ze swojego moralnego i psychicznego punktu widzenia. Istnieją sprawy, które nigdy nie powinny mieć racji bytu. Spodziewałam się po Cornelii spokojnego thrillera o pracy śledczych, a dostałam lekturę, która mnie zupełnie obezwładniła i zdołowała. Nie tego typu emocji się spodziewałam.

Młoda nauczycielka socjologii z Buenos Aires prowadziła badania nad uśpionym, groźnym wulkanem Tunik, który co jakiś czas powodował w rejonie Patagonii ogromne katastrofy. Postanowiła zorganizować wymianę naukową w towarzystwie swoich najlepszych, a jednocześnie najbardziej rozkapryszonych  uczennic. Do małej mieściny El Paraje zabrała 5 dziewcząt… wróciły 4. Co się stało z Cornelią? Czy sprawa jej zaginięcia nie zostanie już nigdy wyjaśniona? Po kilkudziesięciu latach w  śledztwo angażuje się policjantka, która wcześniej była uczestniczką nieszczęsnej wyprawy. Chce nie tylko odkryć, co się stało z koleżanką, ale również zagłuszyć wyrzuty sumienia. Pragnie w końcu zasnąć spokojnie...

Akcja thrillera tym razem przeniosła mnie do Argentyny. Początkowo płynęła leniwie jak rzeka. Brnęłam przez kolejne rozdziały, które nie łączyły się w spójny sposób, teraźniejszość mieszała się z przeszłością. Jednak każdy z nich kończył się tak tajemniczo sformułowanymi zdaniami, że nie miałam innego wyjścia i brnęłam w lekturę coraz dalej i dalej aż w końcu poczułam się jak porażona prądem. Wszystkie wydające się nielogiczne kropki połączyły się w całość, a ich pełen obraz sprawił, że ścierpła mi skóra i oblał zimny pot. Temat handlu kobietami jest dla mnie wstrząsający. Czytałam z wypiekami na twarzy i z rozgoryczeniem. Ludzi, którzy pracują w tym „biznesie”, nie zrozumiem nigdy, ale jeszcze bardziej nie rozumiem milczącego przyzwolenia i odwracania wzroku…

Florencia Etcheves jako dziennikarka śledcza stworzyła historię, którą przeżywa wiele kobiet na całym świecie, więc tylko pozornie jest fikcyjna. Kobiety są traktowane jak zwykły towar, segregowane, odczłowieczane, brutalnie traktowane, torturowane, okaleczane za niezadowolenie klienta. To kobiety, które nawet po szybkim uwolnieniu z okowów procederu już nie będą w stanie normalnie funkcjonować w społeczeństwie, a często ich oprawcy starają się, by wszelki słuch o nich zaginął. Ból i strach kobiet, rozpacz rodzin. Utrata wszystkiego, co najważniejsze: poczucia godności, bezpieczeństwa, szacunku, miłości, marzeń, normalnego życia. Podczas czytania odczuwałam całą masę emocji. Jest to książka, którą trudno nazwać przyjemną, bo temat jest niezwykle ciężkiego kalibru, ale jest godna uwagi i polecenia. Lektury powinny wywoływać emocje, niepokój i podejmować wciąż aktualne tematy będące bolączką lub przekleństwem społeczeństwa. Mocna, mroczna, robiąca wrażenie i realistyczna historia z pewnością na dłużej zagości w moich myślach.

„Handel kobietami przeznaczonymi na wyzysk seksualny to coś więcej niż przestępstwo lub naruszenie prawa: to suma zbrodni dotykających różnych aspektów kobiecości. To unicestwienie praw człowieka. Ofiara handlu kobietami przeznaczonymi na wyzysk seksualny jest stracona. Siłą pozbawiona ludzkiej godności, za sprawą nędznego planu jej uprzedmiotowienia staje się obiektem, który można bić, torturować i zabić”.

Na podstawie powieści powstała produkcja dla platformy Netflix pod tytułem Zaginiona. Nie oglądałam i na razie nie zamierzam. Po lekturze książki sądzę, że to film dla ludzi o mocnych nerwach.

Za możliwość zapoznania się z treścią książki dziękuję Wydawnictwu Arkady.

Co proponuje Bonito na nowy rok?

Świat na nowo do kupienia na Bonito

Saga wołyńska. Exodus do kupienia na Bonito

Jestem jedną z żon  do kupienia na Bonito

Komentarze

  1. Choć wiem, że nie będzie to łatwa lektura, chcę sięgnąć po tę książkę. A potem, jeśli starczy mi nerwów i odwagi, obejrzę film.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film może z czasem też obejrzę. Słyszałam, że jest dużo gorszy niż książka, ale tak to raczej jest z ekranizacjami...

      Usuń
  2. Argentyna to ciekawe miejsce na tego typu akcję powieści.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też chcę sięgnąć po tę lekturę. Pozdrawiam z kolei znad biografii Kaliguli pióra Pana Jarosława Molendy - krew się leje strumieniami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z wykładów pamiętam, że Kaligula mnie zainteresował :)

      Usuń
  4. Ps. Faktycznie lektura powyżej recenzowanej książki na pewno do łatwych nie należy, ale ostatnio sięgam po prawie wszystko, pozdrawiam Anka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oo, a ja się chyba wezmę za film :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pewno to temat trudny i nie wiem czy teraz miałabym ochotę na tę powieść, może w przyszłości :)

    OdpowiedzUsuń
  7. myślę,że trzeba mieć na taką książkę i nastrój, i dobry moment!

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie słyszałam jeszcze o tej książce, ale jej opis i Twoja recenzja brzmią zachęcająco. Może się skuszę, ale za jakiś czas, bo teraz wolę lżejsze lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Interesująca lektura, ważny temat.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie słyszałam ani o książce, ani o filmie. Temat wydaje się straszny i bulwersujący, a najgorzej, że handel kobietami to nie fikcja literacka. Dodaję książkę na listę, być może starczy mi odwagi, żeby po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  11. dla mnie nowość - pierwsze słyszę - fajnie, że piszesz

    OdpowiedzUsuń
  12. Pierwszy raz słyszę o tej książce. Chętnie przeczytam, bo choć tematyka jest przerażająca, to książka wydaje się naprawdę ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Na razie jestem na etapie lektur raczej z gatunku ,,mózgotrzepów". Łatwe, lekkie i przyjemne, do zapomnienia po paru dniach. Może za jakiś czas przyjdzie mi ochota na coś poważniejszego, tak jak opisana książka.

    Dzięki za uznanie dla wyniku czytelniczego mojego. :)

    Ósemki też mi dokuczają, nie mniej jeszcze to nie etap ich usuwania. Bo nawet sama stomatolog odradziła.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Być może kiedyś sięgnę po tę książkę 😉

    OdpowiedzUsuń
  15. W swoim czasie na pewno przeczytam tę książkę. Fabuła i miejsce akcji mnie do tego zachęcają. ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Handel kobietami? Nie wiem, czy to na moje nerwy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Pewnych win nie da się odkupić

ZAPOWIEDZI

Gdzie kot nie może tam człowieka pośle!