Walka o lepsze jutro...

 

---- RECENZJA PRZEDPREMIEROWA ----

„Wojna nie pozostawiała im wyboru. Nie dawała pola do negocjacji. Co dzień balansowało się na cienkiej granicy między życiem a śmiercią, modląc się, by znaleźć się po właściwej stronie, gdy gra dobiegnie końca”.

Paryż to miasto Świateł i Mody. Miłości, luksusu i elegancji. Przepiękne dzielnice, zabytki, widoki i maślane rogaliki do tej chwili robią na turystach ogromne wrażenie. Mało kto zastanawia się nad tym, co się działo w mieście w czasach niemieckiej okupacji. Jak wyglądało codzienne życie, walka o przetrwanie. Co musieli czuć mieszkańcy, widząc na ulicach swojego pięknego miasta czarne samochody i powiewające flagi ze swastyką.

Akcja książki rozgrywa się w latach 1939-1944. Rozpoczęcie II wojny oraz okupacja niemiecka sprawiła, że świat Sandrine i Lili legł w gruzach. Z dnia na dzień straciły pracę, bliskich. Sandrine dzięki wykształceniu została przymuszona przez Niemców do katalogowania dzieł sztuki odebranym prawowitym właścicielom. Lila tracąc pracę w domu mody Chanel, zaangażowała się w szycie kreacji dla żon i kochanek nazistów. Obie pracowały, aby przeżyć. Obie też po cichu zbierały informacje, które mogły okazać się przydatne dla ruchu oporu. Ryzykowały życiem. Czy przetrwają wojenną zawieruchę?

„Zadałam sobie niedawno pytanie, co będzie po wojnie. Czy okażę się kimś, kto miał wiele, a nie poświęcił niczego, czy raczej kimś, kto oddał niemal wszystko?”.

Bardzo lubię literaturę obyczajową, w którą wpleciony jest wątek wojenny, a Kristy Cambron już od pierwszej strony wciągnęła mnie w swoją historię. Przeniosłam się w czasie do okupowanej Francji. Autorka tak zmyślnie skonstruowała fabułę, że losy głównych bohaterek śledziłam z zapartym tchem. Historia poruszyła moje serce i uaktywniła wyobraźnię. Dużym atutem jest realizm opisywanych przygód i życia bohaterek. Podziwiałam Sandrine i Lilę za siłę, determinację,  wytrwałość, odwagę, poświęcenie. Czytało się rewelacyjnie, ale cieszyłam się, że miałam przy sobie paczkę chusteczek, bo co jakiś czas dziwnie wilgotniały mi oczy, zasłaniając dalszy tekst. Kunsztownie opisana została potęga miłości, nieustanna wiara w lepsze jutro i przeogromna tęsknota za bliskimi. Myślę, że każdy w książce znajdzie coś dla siebie. Autorka stworzoną historią wlewa w serca czytelników nadzieję i optymizm, że dobro jest w stanie wygrać ze złem. Wydaje mi się, że powstałby na jej podstawie całkiem dobry film.

Za możliwość zapoznania się z treścią książki dziękuję Wydawnictwu Znak.

Komentarze

  1. Też mi się wydaje - że mógłby powstać całkiem dobry film. Lubię tego typu literaturę :-) . Serdeczne pozdrowienia :-) .

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też lubię wątek wojenny w tego typu litetaturze, więc może w wolnej chwili skuszę się na tę powieść.

    OdpowiedzUsuń
  3. Staram się trzymać z daleka od literatury związanej z II wojną światową, ale fakt, że kobiety są głównymi bohaterkami jest ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Też lubię takie książki, dlatego chętnie ją sobie przeczytam za jakiś czas. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka wpisuje się w moje gusta czytelnicze. Chcę poznać tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  6. To chyba książka dla mojej mamy, bo lubi wojenne obyczajówki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. wyjątkowo lubię takie historie, bardzo lubię. Chętnie po nią sięgnę :)
    okularnicawkapciach.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Przeczytałam 2 wcześniejsze książki z serii, chętnie sięgnęłabym i po tę📚😊
    Ciekawe książki, świetnie napisane📖🤗🧡
    Pozdrawiam najcieplej🌷⛄❄😃

    OdpowiedzUsuń
  9. Już dla samego klimatu chce się przeczytać. Zastanawiam się czy czasem nie przyszła do mnie ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  10. Od czasu do czasu sięgam po książki wojenne, więc mozliwe, że do mnie trafi

    OdpowiedzUsuń
  11. Własnie czytam i bardzo mi się podoba! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Książki związane z tematyką II wojny światowej swego czasu czytałam dość nałogowo. Jednak teraz bardzo rzadko sięgam po tego typu powieści. A jeżeli już to raczej preferuję literaturę faktu w tym temacie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Też lubię książki z historią w tle. Niektóre są świetne.

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka dla mnie! Prędzej czy później ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam ja na półce, mam nadzieję, że spodoba mi się tak samo jak Tobie. Czytałam dwie poprzednie książki autorki i bardzo mi się podobały.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dwie dzielne siostry mają współne geny. To jest naturalne, a powieść bardzo mi sie podobała. Polecam ją gorąco

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam tematykę wojenna więc bardzo chętnie ją przeczytam. Fabuła wydała mi się ciekawa.

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Pewnych win nie da się odkupić

ZAPOWIEDZI

Gdzie kot nie może tam człowieka pośle!