Więźniowie przeszłości

„Czarna to otchłań, gdzie daremne
  wszelkie duszy jęki, duszy błaganie.
  Zepsute dusze te ognie piekielne wypalą.
  Dopóki znów czystością się one nie staną”.

 Od zawsze moim ukochanym gatunkiem literackim był kryminał, sensacja i thriller. Szczególnie cenię sobie, gdy lektura ma bardzo rozbudowany wątek obyczajowy i psychologiczny. Kocham też retrospekcję. Kiedy nadarzyła się okazja, by zapoznać się z najnowszym thrillerem autorstwa Ewy Przydrgi, nie mogłam obok tego tytułu przejść obojętnie. Miałam okazję przeczytać całkiem niedawno jej debiutancką książkę Bliżej niż myślisz. Nie zachwyciła mnie, ale musiałam przyznać, że w Autorce drzemie dość duży potencjał. Obserwowałam więc opinie na temat jej kolejnych książek i zauważyłam tendencję wzrostową pozytywnych ocen. Musiałam więc w końcu sama się przekonać, czy jej Pomornica przypadnie mi do gustu, zaangażuje i zachwyci.

Julia odziedziczyła dom, w którym nikt z rodziny nie chciał zamieszkać, ponieważ przywoływał paskudne wspomnienia z przeszłości. Kobieta jednak wraz z mężem postanowiła dać domostwu nowe życie i zapomnieć o tragedii sprzed lat. Życie nie jest jednak takie proste. Na posesji w miejscu, w którym 16 lat temu jej matka znalazła ciało młodego chłopaka, wisiał tajemniczy żółty balonik z wierszem. Kto go zostawił? Na domiar złego Wiktor został aresztowany i oskarżony o próbę brutalnego gwałtu. Świat Julii rozpada się na kawałki, a ktoś usilnie się stara, aby te kawałki były jak najmniejsze, by kobieta nigdy już nie doszła do siebie i nie była w stanie rozpocząć nowego życia. Komu przyjdzie odpowiedzieć za grzechy popełnione w przeszłości? Kto szuka sprawiedliwości?

Lektura zaczęła się tak, jak lubię, a więc z przytupem. Wraz z rozwojem akcji odkrywamy okruchy przeszłości i skrawki tajemnic sprzed szesnastu lat. Oprócz teraźniejszych wydarzeń poznajemy z retrospekcji wydarzenia z pamiętnego i strasznego dla wszystkich czerwca 2006 roku. To, co się wtedy stało, zmieniło naszych bohaterów i rozpoczęło układanie przez nich życia opartego na kłamstwach i niedomówieniach. Owijali się nimi jak kokonem, licząc na poczucie bezpieczeństwa, które z czasem okazało się złudne.

Podobał mi się sposób, w jaki Autorka stopniowała napięcie. Angażowało to czytelnika i sprawiało, że oprócz kolejnych rozdziałów nic więcej nie miało znaczenia. Powolne odkrywanie sekretów nawet należących do osób pozornie niezwiązanych w bezpośredni sposób z tragedią sprzed lat powodowało zaostrzenie ciekawości i dodatkowo gmatwało sprawę, którą śledziło się z zapartym tchem. Lektura idealnie ukazała powstawanie spirali zła. Negatywne emocje prowadzą do zatruwania się złymi myśli oraz intencjami co prędzej czy później może doprowadzić do eskalacji agresywnych, mściwych i złych zachowań, a niektórych słów, uczynków czy decyzji nie da się zmienić i cofnąć. Następuje destrukcja, która niszczy wszystko, co znajduje na swojej drodze. Zło rodzi zło, kłamać trzeba już do końca życia, a wyrzuty sumienia spędzają sen z powiek.

Z każdym przeczytanym rozdziałem wraz z Julią odnajdowaliśmy i dopasowywaliśmy kolejne brakujące elementy układanki. Czy jednak całkowicie ułożony, pełny obraz nie przerazi, zniesmaczy, odstręczy? Czy nie lepiej czasem żyć w błogiej nieświadomości? Czy za wszelką cenę należy zawsze być wiernym, lojalnym i mijać się z prawdą dla dobra bliskich nam osób? Nie chcę znaleźć się w sytuacji, w której byłabym zmuszona szukać odpowiedzi na wyżej postawione pytania…

Za możliwość zapoznania się z treścią książki dziękuję Redakcji Sztukater.pl




Maj w Bonito:

Florencja. Od Dantego do Galileusza do kupienia na Bonito

Wszystkie trupy prowadzą do Rzymu. Kryminalne zagadki starożytnych  do kupienia na Bonito

Baśnie japońskie  do kupienia na Bonito

Komentarze

  1. Ciekawa recenzja, bardzo zachęca do przeczytania tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ podoba mi się tytuł tej książki. Wzbudza przyjemny dreszczyk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tytuł ciekawy, choć skojarzył mi się z Puzyńską, ona też gustuje w tego typu tytułach.

      Usuń
  3. Bardzo podoba mi się twórczość autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również się spodobała i sięgnę po inne tytułu. Mam teraz na oku "Topieliska".

      Usuń
  4. A to ci historia! Dużo ciekawych watków. Psychologia miesza się z tajemnicą. To może być dobra książka 🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli ktoś lubi taką mieszankę to i owszem. Dla mnie, co ważne, książka nie jest brutalna.

      Usuń
  5. Po książkę tej autorki zawsze chętnie sięgam i tę na pewno również przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nic jeszcze z Autorki nie czytałem. Anka, zaintrygowałaś mnie tą pozycją. Pozdrawiam serdecznie :-) .

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze kulka lat temu nagminnie czytałam kryminały i thrillery. Do tego stopnia, że teraz gdy sięgam po powieści z tego nurty literatury robię bardziej restrykcyjną selekcję. Książki autorki znam, a ten tytuł mam w planach.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  8. This is a nice book
    https://www.melodyjacob.com/2023/05/the-perfect-floral-midi-dress-for-spring.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Coś czuję że zapowiada sie lektura z dreszczykiem

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie znam tej autorki, zastanawiam się, czy zacząć od tej książki czy jakiejś wcześniejszej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To była druga jej książka, która wpadła mi w ręce. Jest dużo lepsza od debiutu. Ja sięgnę po inne tytuły :)

      Usuń
  11. Będę miała na oku ten tytuł. Lubię thrillery psychologiczne.

    OdpowiedzUsuń
  12. recenzja wyjątkowo mnie zaciekawiła!
    https://okularnicawkapciach.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam już dwie jej książki i były ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  14. Czuję, że to coś dla mnie. Z chęcią bym przeczytała

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten thriller brzmi bardzo intrygująco! Nie znam jeszcze twórczości autorki, ale na liście mam już jeden tytuł. ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. W tym gatunku stopniowanie napięcia to idealny zabieg. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam tę książkę i bardzo mi się podobała 😊

    OdpowiedzUsuń
  18. Mam w planach tę książkę. Lubię takie klimaty, więc jestem jej bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  19. Kolejny tytuł, który trafia na moją listę :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Tytuł szalenie ciekawy. Zapowiada dużo emocji

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie czytałam tej książki, nie znam autorki. Pora to nadrobić📖📘😀
    Pozdrawiam cieplutko🌼🤗

    OdpowiedzUsuń
  22. lubię jak w książkach napięcie jes stopniowane:D

    OdpowiedzUsuń
  23. Gdybym jej nie czytała, przekonałaby mnie do tego Twoja recenzja. Też mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
  24. To dobra wiadomość, że ta książka jest ciekawsza od Bliżej, niż myślisz, którą kiedyś czytałam i która mnie nie zachwyciła. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam serdecznie ♡
    Nie znam twórczości autorki (jeszcze) ale słyszałam wiele dobrych opinii o jej piórze :) Tytuł bardzo mnie interesuje, u Ciebie zawsze znajdę super inspirację! Mam nadzieję, że w bliskiej przyszłości będę miała okazję przeczytać tę książkę :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  26. Wiem! To u Ciebie znajduje te wszystkie Theillery, które muszę przeczytać. Bo ja tylko zapoznam z recenzja, szukam w zasobach legimi i nie mogę przypomnieć, kto jest głównym sprawca mojej zapchanej półki 🤣
    A ten tytuł już szukam 😎

    OdpowiedzUsuń
  27. Lubię takie stopniowanie napięcia :D

    OdpowiedzUsuń
  28. Ja jakoś nigdy nie przepadałam za takim gatunkiem, ale niedawno się to zaczęło zmieniać :D Może uda mi się sięgnąć po tę powieść :D

    OdpowiedzUsuń
  29. Widzę, że mamy podobny gust ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie znam Autorki, ale tytuł brzmi intrygująco

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Pewnych win nie da się odkupić

ZAPOWIEDZI

Święta, święta…